Vil ikke spise grøntsager

8. marts 2022

Alder:
6 mdr.

Vil ikke spise grøntsager

Kære Helen

Jeg har tidligere skrevet om min søn manglende lyst til sin grød. Jeg kan med glæde sige at det nu går meget bedre efter han er kommet i sin højstol - næsten for godt. Han vil nemlig kun spise (købe) grød og frugtmos. Jeg går efter at han kun skal have gød til morgenmad og til frokost og aften skal ham have grøntsagsmos med fisk eller kød. Jeg er ikke mege for at give ham købemos med kød simpelthen. Fordi jeg ikke selv synes det smager eller lugter godt. Men trods alle mine anstrengelser i køkkenet for at lave forskellige versioner bliver det et nej tak. Også selvom jeg søder grøntsagsmosen med lidt æble eller pære.

Nu som i går spiser han et enkelt ske eller ...

Annonce

... beklager sig herefter længe, Jeg synes jo han skal have noget udover mælk også for at forbedre hans søvn. Han vågner stadig meget ofte (hver 2 3 time mindst og spiser ofte om natten. Derfor giver jeg ham grød når han har afvist grøntsagsmosen, som han herefter spiser en flot portion af.

Mit spørgsmål er - skal jeg give ham det jeg ved han kan lide efter han har afvist maden, eller skal jeg holde fast og sige, at så er der ikke et andet tilbud? Jeg vil nødig give ham dårlige vaner og lære ham, at hvis han bare holder fast, kommer der noget han kan lide ;). Han spiser i øvrigt heller ikke min hjemmelavede grød - kun forskellige versioner af købegrøden duer.

Bedste hilsner
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor